יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דופלר עורקי צוואר (קרוטיד) מורחב – דופלר מקיף למוח

  1. דופלר עורקי צוואר- CAROTID DOPPLER
  2. בדיקת TCD- TRANS CRANIAL DOPPLER
  3. בדיקת IMT- INTIMA MEDIAL THICKNESS
  4. בדיקת זרימה של עורק העין (האופטלמי)
  5. השוואה לבדיקת CT או MRI.

דופלר הינה  בדיקה במכשיר אולטראסאונד רגיל. בכל מכשיר אולטראסאונד יש גם כפתור אשר פותח פונקציה של בדיקת דופלר. משתמשים בפונקציה זו כדי לבדוק זרימה, זרימה למשל בתוך גידול, או זרימה בתוך כלי דם, עורק או וריד. כמובן שיש מכשירי אולטראסאונד ברמות שונות ויש כאלו אשר מותאמים לבדיקות דופלר.

הבדיקה אינה מסוכנת. אולטראסאונד משתמש בגלי קול אשר אינם מסוכנים לאדם

לרוב מבצעים את בדיקת הדופלר עורקי הצוואר טכנאים. לעתים גם כירורגים של כלי דם או רדיולוגים אשר לא מומחים בהדמיית מוח. כמובן שבדיקת הדופלר המקיפה ע"י רופא מומחה בהדמיית המוח היא בדיקה ייחודית, כל שכן מדובר לא רק בבדיקה חלקית של עורקי הצוואר בלבד אלא בדיקה מקיפה הכוללת דופלר עורקי צוואר, דופלר לכלי הדם בתוך המוח, בדיקת IMT, ודבר מאוד חשוב- קורלציה עם בדיקת הדמיה מסוג אחר כמו למשל CT או MRI.

בדיקה זו ייחודית לד"ר בעז גלבוע,  אשר משלב בבדיקה זו יידע עצום וייחודי של מצנתר מוח, מומחה בהדמיית מוח ומומחה לדופלר צוואר ומוח.

  1. בדיקת CT מוח עם ובלי חומר ניגוד- בדיקה עם קרינה, ניתן מידע על המוח וכלי הדם בתוך המוח
  2. בדיקת CTA ראש וצוואר- ניתן  מידע כמו בדיקת CT  מוח אך גם כוללת את עורקי הצוואר וזאת כדי לשלול בעיות כמו למשל חסימות , היצרות או דיסקציה (קרע חלקי) של עורקי הצוואר . בדיקת ה-CTA  של ראש וצוואר מן הסתם מקיפה יותר ועדיפה על בדיקת  CT של המוח בלבד,  למשל לפעמים יש 2 היצרות – אחת בעורק הצוואר ואחת בעורק בתוך המוח (במעגל ע"ש ויליס) ולכן בדיקה זו (CTA) היא עדיפה כי היא מקיפה את המוח וגם את עורקי הצוואר אשר מזינים את החמצן למוח
  3. בדיקת MRI- בדיקה מבוססת על תהודה מגנטית ללא קרינה, בדיקה מצויינת להדמיית המוח אך לא מתארת בצורה מיטבית היצרויות בכלי הדם
  4. MRA- בדיקת כלי הדם בצוואר ובמוח בטכנולוגיית MRI מבוסס על תהודה מגנטית ולכן הבדיקה גם כן ללא קרינה. גם לבדיקה זו יש מגבלה של הערכת היצרויות בכלי הדם
  5. בדיקת דופלר עורקי הצוואר קרוטידיים- מבצעים בד"כ הערכה נקודתית בלבד של פיצול עורקי הצוואר ונקודה ספציפית בעורק החוליות.  עד היום בד"כ השתמשו בבדיקה זו להערכת היצרות מרובד טרשתי בפיצול עורק הצוואר ולא מעבר לזה.

ישנן מספר התוויות שבעטין הנבדק אמור לעבור הדמיה של המוח. על מנת לאבחן טוב למה יש לאדם למשל בעייה כמו סחרחורת, הפרעות תחושה חלילה או  ארוע מוחי חולף יש לבצע בדיקות בהקדם הדמייה של תחום המוח

לפעמים ניתנת תשובה ב-CTA על רובד (פלאק) בפיצול עורק הצוואר שנקרא גם קרוטיד (עורק התרדמה), או בעורק ה-MCA במוח, או בעורק הבזילרי במוח, או במוצא עורק החוליות..(ויש עוד דוגמאות) ולא תמיד ניתן לדעת האם הפלאק גורם להיצרות או האם ההיצרות משמעותית

גם ד"ר גלבוע, כרדיולוג מפענח CTA  ו-MRA   ראש צוואר מפנה להדמיית דופלר עורקי צוואר אם יש חשד להיצרות, כי בדיקת הדופלר מתארת באופן מדוייק יותר את מידת ההיצרות.

דופלר יותר מדויק להערכת היצריות בכלי הדם מבדיקות CT  ו- MRI. בדופלר בודקים מהירות זרימה, ככל שההיצרות חמורה יותר כך הזרימה מהירה יותר ולכן ניתן להגיד בדופלר מה מידת ההיצרות לפי מהירות הזרימה. ב- CT ו-MRI  אין אפשרות להעריך מהירות זרימה ולכן קשה להגיד בדיוק רב מה מידת ההיצרות.

בהחלט, אחת הסכנות כאשר הכולסטרול גבוה, בפרט "הכולסטרול הרע"-LDL.  כאשר יש מצב שבו ה- LDL גבוה עלול להיווצר מצב של היווצרות רובד (פלאק) טרשתי בדפנות כלי הדם. הדבר נקרא טרשת עורקים. מדובר בהיווצרות שכבה בדופן הפנימית של כלי הדם, אשר עלולה לגרום להיצרות כלי הדם ואף לחסימה. בכלי הדם המובילים דם למוח, קרי, בצוואר, במידה ויש פלאק לא יציב אשר עלול להתמוסס ולהתפרק, חתיכות קטנות ממנו עלולות לעשות את דרכם לעורקים קטנים במוח ולגרום לשבץ מוחי. לכן מומלץ לעבור דופלר עורקי צוואר לא רק בכדי לבדוק את מידת ההיצרות אלא במיוחד כדי לאפיין את אופי אותו רובד, האם הוא יציב או לא וכך להעריך מידת הסכנה לשבץ. לפי אופי הרובד ניתן להמליץ על טיפול תרופתי תואם שעשוי לגרום להקטנה של הפלאק או להתייצבותו

לראשונה בישראל מבוצעת בדיקת דופלר עורקי הצוואר ע"י רופא שהינו מומחה להדמיית המוח , מומחה לדופלר מקיף למוח, ומומחה גם בצנתורי מוח.

לא מומלץ לחכות למצב של ארוע מוחי חולף או קובע. מומלץ להיבדק כבר בשלב מוקדם בו יש גורמי סיכון כמו כולסטרול גבוה או עישון.

INTIMA MEDIA THICKNESS, הינו מדד עקיף בבדיקת אולטראסאונד הנותן הערכה לגבי מחלת כלי דם בגוף, קרי, האם יש סכנה לארוע מוחי או התקף לב. בבדיקה זו בודקים את עובי הדופן בעורק הקרוטיד המשותף. כמובן שבדיקתו המקיפה של ד"ר גלבוע כוללת גם את הבדיקה הנ"ל.

מניחים מתמרים על העין, כאשר העין סגורה כמובן, ואין סכנה כמובן לעין בבדיקה, ויכולים לראות את גלגל העין, ולראות את העורקים מאחורי גלגל העין. מטרת הבדיקה לראות במקרה של היצרות משמעותית בעורק הקרוטיד האם הזרימה בעורק העין הפוכה, כלומר , המוח מקבל זרימת דם דרך מעקפים טבעיים במקום החסימה/היצרות של הקרוטיד.בבדיקת הקרוטיד הרגילה לא מבצעים הערכה זו.

ד"ר גלבוע משלב ידע של מצנתר מוח, מומחה בהדמיית מוח של בדיקות CT  ו-MRI, ומומחה לדופלר מקיף לצוואר ולמוח, שזו בדיקה מקיפה יותר מאשר דופלר עורקי צוואר רגילה שנותנת תשובה מאוד חלקית לבעיה. למשל- גם אם יש רובד בעורק הצוואר אך אין היצרות,  אפיון הרובד הטרשתי והמלצה על טיפול נוגד כולסטרול ומעקב הם חלק מהבדיקה.

ד"ר גלבוע נותן גם חוות דעת שניה לגבי ממצאים של דופלר שנעשו במקום אחר, ומבצע גם חוות דעת לגבי בדיקות CT או MRI.

*בדיקת הדופלר מח מקיף כוללת את כל הנכתב למעלה- דופלר עורקי צוואר, דופלר TCD, בדיקת IMT, בדיקת זרימה לעורקי העין, וכן קורלציה חשובה עם בדיקת הדמיה מסוג אחר להשוואה. לא יינתן פענוח מלא בדיקת ההדמייה הנוספת למשל CTA  ראש צוואר אלא תיעשה רק קורלציה בלבד.

דילוג לתוכן